Ланчуковська Ліна Анатоліївна

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ  ступенів № 2
Кіровоградської міської ради Кіровоградської області
вул. Новгородська, 41, м. Кропивницький, 25011, ' 24-02-60,
е-mail: krzosh_2@ukr.net Код ЄДРПОУ 3177527898




Індивідуальна програма корекційно-розвивальної роботи для учнів середньої школи
з проблеми розвитку пізнавально-психічних процесів та  попередження виникнення психоемоційних порушень особистості








Підготувала:
Ланчуковська Ліна  Анатоліївна,
практичний психолог
ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області













м. Кропивницький - 2016




Пояснювальна записка

Дана програма призначена для  корекційної роботи з учнями підліткового віку, що навчаються за програмою спеціальної школи інтенсивної педагогічної корекції. Діагноз таких учнів пов’язаний з відхиленнями у психічному розвитку (пізнавальній сфері та поведінковими труднощами), що викликає необхідність забезпечення психологічного супроводу.
Найчастіше  до інклюзивної чи індивідуальної форми  навчання залучаються діти з особливими освітніми потребами, кількість яких у популяції досить численна – це діти із затримкою психічного розвитку, з мовленнєвими вадами, з дитячим церебральним паралічем, з сенсорними порушеннями, з порушеннями поведінки та емоцій. Труднощі, які перешкоджають таким дітям успішно увійти у навчальний процес можна згрупувати  наступним чином:
труднощі пов’язані зі зниженим інтелектуальним розвитком;
труднощі пов’язані з не сформованістю мотивації до навчання;
недостатня саморегуляція;
труднощі пов’язані з особливостями особистісного розвитку дитини.
Тому досить важливо стає питання організації та проведення корекційно-розвивальної роботи з даною категорією дітей, спрямованої на гармонізацію їх внутрішнього світу, покращення соціально-психологічної адаптації, підвищення рівня загального розвитку.
Актуальність даної програми заключається в тому, що вона забезпечує психологічний супровід дитини, який охоплює пізнавальну, емоційну, мотиваційну та поведінкову сфери розвитку учня, враховуючи при цьому індивідуальні та вікові особливості.
Мета даної програми: надати допомогу учням у повноцінному психічному та особистісному розвитку, сприяти підвищенню рівня розвитку пізнавальних психічних процесів та корекція емоційно-вольової сфери (за результатами діагностики), гармонізації внутрішнього світу та підвищенню соціальної-психологічної адаптації і навчальної мотивації.
Завдання програми:
діагностика та корекція відхилень у психічному розвитку учня:
корекція пізнавальної сфери (вивчення та розвиток властивостей уваги (концентрація, стійкість, вибірковість, об’єм, розподілу та переключення уваги.), процесів пам’яті (відтворення, запам’ятовування, зберігання), мислення (синтез, аналіз, узагальнення, умовиводи);
корекція емоційної сфери (вивчення та формування вміння розпізнавати, усвідомлювати власні емоційні стани, почуття та керувати ними, зниження емоційної напруги, відновлення емоційної рівноваги)
корекція мотиваційної сфери (формування мотивації до навчання, самовиховання, розвиток самосвідомості, актуалізація життєвих цілей та шляхів їх досягнення);
корекція поведінкової сфери (формування навичок ефективного спілкування та поведінки, розвиток вміння усвідомлювати причини власної поведінки, формування самостійності та впевненості, навчання прийомів ауторелаксації);
Форми та методи роботи:
Окорухові вправи (розвиток  взаємодії півкуль головного мозку, активізація процесу навчання).
Візуалізація (активізація роботи головного мозку, активізація емоційної пам’яті, відновлення емоційної рівноваги).
Функціональні вправи (розвиток уваги, довільності, самоконтролю, елімінація гніву та агресії).
Метафоричні казки (розвиток уяви, інтуїції, мислення, формування уявлень про норми поведінки та моральні цінності, активізація діяльності правої півкулі).
Арт-терапевтичні вправи (забезпечення психологічного комфорту, сприяння гармонійному розвитку, розвиток творчих здібностей).
Когнітивні вправи (емоційний розвиток).
Релаксація.
Тривалість заняття – 45 хвилин.
Програма складається з трьох блоків: підготовчого, основного корекційно-розвиваючого та заключного.
Підготовчий блок складається з двох етапів: І – встановлення контакту та ІІ – діагностичного.
На етапі встановлення контакту відбувається знайомство, налагодження емоційного та психологічного контакту, заохочення учня до співпраці.
Діагностичний етап включає в себе проведення первинного та вторинного психологічного обстеження з метою визначення рівня психологічного розвитку учня та виділення наявних труднощів (первинна), відслідковування змін в розвитку за результатами корегуючих занять (вторинна).
У корекційно-розвивальний блок, який є основним, входить комплекс вправ корекційно-розвивального характеру:
І – розвиток пізнавально-психічних процесів;
ІІ – розвиток емоційно-вольової сфери;
ІІІ – розвиток мотиваційної сфери;
ІV – корекція поведінкової сфери.
І останній, заключний блок включає в себе вторинну діагностику та підбиття підсумків.
Діагностичний блок
Перелік психодіагностичних методик:
вивчення особливостей уваги (концентрація, вибірковість, розподіл, стійкість, переключення, обсяг): тест П’єрона-Рузера, коректурна проба, кільця Ландольта, таблиця Шульте;
вивчення особливостей пам’яті (переважаючий тип запам’ятовування, відтворення та впізнавання, короткочасна зорова пам’ять, оперативна пам’ять, мимовільне запам’ятовування);
вивчення особливостей мислення (процесів аналізу та синтезу, узагальнення, аналітичність, швидкість протікання розумового процесу, рефлексивність, порівняння) та рівня розвитку інтелекту;
тест Люшера (вивчення переважаючого емоційного стану);
вивчення самооцінки та рівня домагань методом прямого оцінювання (за Рубінштейном);
проективні методики: «Неіснуюча тварина», «Кінетичний малюнок сім’ї», «Малюнок на вільну тему», «Автопортрет».
Структура корекційних занять:
Вітання.
Рефлексія минулого заняття.
Основна частина: вправи на розвиток пізнавальних психічних процесів (уваги, пам’яті, мислення та мовлення).
Консультативна частина (обговорення труднощів в особистій сфері учня, при необхідності з використанням проективних методик).
Рефлексія.
Організація занять. Заняття проводиться один раз на тиждень по 45 хвилин (або академічна година). Програма розрахована на 35 годин.
Критерії ефективності: виконання учнями діагностичних завдань не нижче середнього рівня за всіма параметрами, зниження тривожності, підвищення соціально-психологічної адаптації та мотивації, підвищення розвитку пам’яті, уваги, мислення.

Навчально-тематичний план

Тема та мета заняття
Кіл-ть годин
Дата
Примітка
Початковий етап
1.
1) Знайомство
2) Діагностика пізнавальних процесів: обсяг, концентрація та стійкість уваги (Коректурна проба, кільця Ландольта).
1


2.
1)Діагностика пізнавальних процесів: вибірковість та розподіл уваги («Знайди слова», тест П’єрона-Рузера);
2) Розвиток уваги, спостережливості. Вправи: «Об’єм уваги», «Знайди відмінності», «Спробуй відшукати».
1


3.
1) Діагностика пізнавальних процесів: переключення уваги (Таблиця Шульте);
2) Розвиваючі вправи: розвиток уваги, спостережливості («Спробуй порахувати», «Лабіринт»).
1


Блок.1 Розвиток пізнавально-психічних процесів
4.
1) Діагностика пізнавальних процесів: пам’ять (Методика вивчення смислової пам’яті).
    2)  Розвиток  уваги, тактильної та рухової пам’яті «Вчуся запам’ятовувати».
1


5.
1) Діагностика пізнавальних процесів: мислення
(методика вивчення процесів аналізу та синтезу).
2) Розвиваючі вправи: розвиток аналітико-синтетичних якостей: «Виключення зайвого», «Пошук аналогів», «Пошук протилежних предметів»..
1


6.
 Розвиток навичок комунікації, здатності  розуміти зміст запропонованого тексту, активізація інтелектуальної діяльності. Заняття  «Золота  рибка».
1


7
  Зняття емоційного напруження,  розвиток уяви та
фантазії – «Подорож у світ самопізнання.»
1


8
Заняття «Секрети уважності»
(розвиток  слухового сприйняття, уваги, уяви,
рухового контролю, елімінація імпульсивності, зняття емоційного напруження, формування емоційної рівноваги).
1


9
 Розвиток творчого мислення, рефлективності мислення Гра «Домалюй», «Слово навпаки», «Анаграми».
1


10
Розвиток креативності, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язків «Назви відмінність», «Гра на встановлення причинно-наслідкових зв’язків».
1


11
Розвиток творчої уяви, аналітико-синтетичного мислення («Модифікація предмета», «Креативний директор»).
1


12
Розвиток швидкості розумових процесів  «Мозкова гімнастика», «Домалюй».
1


13
 Розвиток критичного мислення, мовлення, вміння висловлювати «Продовж казку», «Числові ряди», «Четвертий - зайвий».
1


14
Розвиток логічного мислення, процесу узагальнення  «Знайди правильну відповідь», «Домалюй», «Аналогія».
1


15
Підсумкове заняття з розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви («Закінчи речення», «Шифровка»
 «Не пропусти рослину» «Постав запитання»).
1


Блок 2 Розвиток емоційно-вольової сфери
16
1) Діагностика емоційного стану (методика «Неіснуюча тварина») ;
2) розвиваючі вправи: розвиток причинного мислення (Гра «Чаклун», «Підбери слово»).
3) консультативна частина.
1


17
1)    Діагностика емоційних станів
(Тест Люшера);
2) вправи на підвищення усвідомлення власної значущості, цінності:
«Про корисність та шкідливість емоцій», «Намалюй свій страх»
1


18
Заняття : «Секрети уважності»
 (розвиток  слухового сприйняття, уваги, уяви,
рухового контролю, елімінація імпульсивності, зняття емоційного напруження, формування емоційної рівноваги).
1


19
Розвивальне заняття: «Із другом легше в світі жити, але й дружити треба вміти» -  (зняття емоційного напруження, встановлення емоційної рівноваги розвиток самосвідомості).
1


20
Виявлення уявлень щодо себе, активізація самосвідомості  «Якщо пташка, то яка?», «Мій світ», притча.
1


Блок 3. Розвиток мотиваційної сфери
21
 «Вчуся мислити позитивно» -  встановлення емоційної рівноваги,  розвиток  адекватної самооцінки та самосвідомості, формування навичок позитивного мислення.
1


22
«Світ моїх захоплень та інтересів» -   встановлення емоційної рівноваги, актуалізація візуальних, аудіальних, кінестетичних відчуттів,  формування прагнення до самосвідомості та самопізнання.
1


23
 «Подорож у світ казки» - встановлення емоційної рівноваги, актуалізація візуальних, аудіальних, кінестетичних відчуттів, розвиток творчих здібностей.
1


24
Формування позитивної установки на майбутнє, усвідомлення значущих рис характеру, окреслення кола цінностей, які формують поведінку «Мета», «Мої цілі. Мій ідеал»
1


 25
Вправи на підвищення усвідомлення власної значущості, цінності «Я-висловлювання, Ти-висловлювання», «Побачити себе по-іншому», «Я через 10 років».
1


Блок 4. Корекція поведінкової сфери
26
«Краса людини – це  і досконалість її тіла,  і сила волі» - формування уміння дотримуватися певних правил, контролювати власну діяльність, розвиток саморегуляції, зняття м’язової напруги.
1


27
Тематичне заняття: «Нових друзів май, старих не забувай» - розвиток уваги, пам’яті, формування самосвідомості та навичок ауторелаксації.
1


28
Розвивальне заняття: «Пізнаю свій внутрішній світ» – встановлення емоційної рівноваги, актуалізація візуальних, аудіальних, кінестетичних відчуттів, формування самосвідомості та самопізнання.
1


29
Формування відповідального ставлення до себе, свого життя і навколишнього світу
Я та інші  «Намалюй свій настрій», «Валіза», «Мій портрет у променях сонця».
1


30
 Розвивальні вправи на розвиток навичок поведінкової та емоційної саморегуляції «Я – очима іншими», «Мені в собі не подобається…», «Я буваю різним».
1


Заключний етап
31
Діагностика пізнавальних процесів: обсяг, концентрація та стійкість уваги (Коректурна проба, кільця Ландольта)
1


32
Діагностика пізнавальних процесів: пам’ять (Методика вивчення смислової пам’яті).
1


33
Діагностика пізнавальних процесів: мислення
(методика вивчення процесів аналізу та синтезу).
1


34
Діагностика емоційних станів (Тест Люшера)
1


35
Узагальнення роботи, окреслення майбутніх перспектив «Я – в минулому, я – зараз», бесіда.
1


Всього
35 годин

Корекційно-розвивальні заняття

Назва заняття
Назва вправи
Зміст вправи
1
Знайомство
Підготовчий етап
Діагностика пізнавальних процесів: пам’яті, мислення, уваги.
Коректурна проба, кільця Ландольта
«Знайди слова», тест П’єрона-Рузера
Таблиця Шульте);
Методика вивчення смислової пам’яті
методика вивчення процесів аналізу та синтезу.
2
 Розвиток уваги, спостережливості.
«Об’єм уваги»
Подивитись на малюнок протягом 3-4 секунд, потім спробувати перерахувати предмети, які запам’ятались.
«Знайди відмінності»
Знайди не менше 12 (10) відмінностей.
«Спробуй відшукати»
На малюнку художник зобразив контури 20-ти різних тварин. Спробувати знайти їх, витративши на це якомога менше часу.
3
Розвиваючі вправи на розвиток уваги, спостережливості
«Спробуй порахувати»
На цій картинці намальовані коні, слони, олені. Спробувати підрахувати їх всіх, але тільки за особливим правилом – рахувати потрібно всіх, починаючи з верхнього ряду зліва направо: «Перший коник, перший слон, другий коник, перший олень, третій коник, другий слон…» і т.д.
«Лабіринт»
Доріжки лабіринту розміщені у 3-х рівнях. Спробувати потрапити з точки входу вгорі лабіринту до кімнати, що розміщена в його центрі.
4
Розвиток  уваги, тактильної та рухової пам’яті Заняття «Вчуся запам’ятовувати».
Когнітивна вправа  «Візуалізація чарівної вісімки»
Вихідне положення – сидячи на підлозі.  Спробуємо уявити лежачу вісімку, яка розташовується усередині голови і тягнеться від вуха до вуха. Спробуй подумки стежити очима за траєкторією  вісімки.
Вправа «Рух» (формування рухової пам'яті).
Психолог пропонує дитині виконати  декілька послідовних рухів (танцювальних, гімнастичних і ін.). Дитина відтворює  точно і послідовно дані рухи. Можна запропонувати дитині виконати ці рухи у зворотному порядку.
Вправа «Поза» (формування тактильної пам'яті).
Дитині, що сидить із закритими очима, по-черзі на дається яка-небудь поза (ускладнений варіант – послідовні 2-3 пози). Дитині потрібно відчути і запам'ятати їх, а потім відтворити в потрібній послідовності. Гру можна ускладнити, запропонувавши – виконати пози у зворотному порядку.


Етюд - релаксація  «Врятуй пташечку». 
Уяви, що у тебе в руках маленька беззахисна пташка. Витягни  руки долонями догори. А тепер зігрій  її своїм рівним, спокійним подихом, повільно, по одному пальчику склади  долоні, приклади їх до своїх грудей, віддай  пташці доброту свого серця. Розкрий долоні, і ви побачиш, що пташка радісно злетіла, посміхнися їй і не сумуй, вона ще прилетить до тебе.
5
Розвиваючі вправи: розвиток аналітико-синтетичних якостей.
«Виключення зайвого»
Учню пропонується з поданих слів вилучити зайве і пояснити, чому саме те чи інше поняття він обрав. Приклад: стіл, лампа, шафа, диван; черевики, чоботи, шнурки, туфлі, калоші; солодкий, гарячий, гіркий, кислий, перчений; береза, сосна, дуб, калина, клен; гомін, град, шурхіт, грім, гуркіт; трикутник, ромб, коло, квадрат, відрізок, коло; глибокий, високий, світлий, низький, великий; додавання, множення, доданок, віднімання, ділення; веселий, сумний, злий, заздрісний, засмучений…
«Пошук аналогів»
Називається якийсь предмет чи явище. Завдання дитини підшукати якомога більше аналогів, тобто інших предметів, схожих із заданим за суттєвими ознаками. Слід також систематизувати слова за ознаками (зібрати в групи). Приклади слів: птах, вертоліт, ракета; машина, станок, кран; автобус, поїзд, велосипед.
«Пошук протилежних предметів»
Учню пропонується слово, що позначає предмет. Треба знайти предмети, протилежні даному, і систематизувати їх за групами. Наприклад: будинок. 1) гараж, хлів – протилежні даному за розміром і комфортом; 2) річка, гори – простір відкритий і закритий.
6
Розвиток навичок комунікації, здатності  розуміти зміст запропонованого тексту, активізація інтелектуальної діяльності. Заняття  «Золота  рибка».
Когнітивна вправа «Золота рибка»
Початкове положення – сидячи на підлозі. Дитині пропонується описати відомий сюжет, наприклад «Казку про рибака і рибку», від імені якогось персонажа: старого, старого, рибки, море та ін. При цьому психолог повинен уважно стежити за тим, щоб в розповіді звучало саме те, в  чому дійсно брав участь даний персонаж, і ставити провокаційні питання:
«А що ти при цьому відчував?»,
«Звідки ти це знаєш, адже тебе там не було?»
Метафорична казка «Рибак і рибка». Бесіда за темою казки.
Рибак і рибка 
Рибак закинув невід і витягнув маленьку рибку. Рибка стала благати, щоб він відпустив її – адже вона така маленька, – а зловив би потім, коли вона підросте і від неї більше буде користі. Але рибак сказав: "Дурнем би я був, якби випустив здобич, яка вже в руках, і погнався б за невірною надією".
Байка вчить нас, що краще отримати малу вигоду тепер, а ніж – примарну  велику в майбутньому. Як то кажуть: «Краще синиця в руках, ніж журавель у небі»
Релаксація «Море»
В.п. - сидячи на підлозі або стоячи. Дитина разом з психологом розповідає історію і супроводжує її відповідними рухами: "На морі плескалися хвилі маленькі і великі (спочатку однією, а потім іншою рукою в повітрі малює маленькі хвилі; руки зчеплені в замок – малює в повітрі велику хвилю). По хвилях пливуть дельфіни (здійснює синхронні хвилеподібні рухи всією рукою вперед).  Вони спочатку разом, а потім по черзі пірнають у воду - один пірнув, інший пірнув (здійснюємо  почергові хвилеподібні рухи руками). За ними пливуть їх дельфінята (руки зігнуті в ліктях, притиснуті до грудей, кисті рук виконують синхронні хвилеподібні рухи вперед). Вони пірнають разом і по черзі (виконує одночасні і почергові хвилеподібні рухи кистями рук). Ось так рухаються їх хвостики (кожен палець по черзі здійснює хвилеподібні рухи).  Разом з дельфінами плавають медузи (руки, стиснуті в кулачки, різко розтискаємо).  Всі вони танцюють і сміються (обертання рук в променезапясткових суглобах).
7
Зняття емоційного напруження,  розвиток уяви та
фантазії – «Подорож у світ самопізнання.»  


Когнітивна вправа «Візуалізація кольору»
Дитині пропонується заповнити мозок  яким-небудь кольором (червоним, синім, зеленим) за їх вибором. Необхідно сконцентрувати увагу на збереженні кольору ясним і чистим. Можна сконцентруватися на схожості чи відмінності кольорів, тоді вони стануть яснішими. Для кожного кольору можна підібрати тілесну позу, яка допоможе візуалізувати колір.
Спонтанне малювання. Обговорення  малюнка.
Пропонується з кольору, що побачений під час виконання  попередньої вправи,  створити будь-який образ, спробувати викликати себе асоціації з отриманим образом. Після виконання малюнка слід запропонувати дитині прокоментувати свою роботу.
Релаксація «Кораблик»
Психолог: "Уявіть собі, що ви на кораблі. Качає. Щоб не впасти, розставте ноги ширше і притисніть їх до підлоги. Руки зчепіть за спиною. Уявіть, що палуба похитнулася, притисніть до підлоги праву ногу (права нога напружена, ліва розслаблена, трохи зігнута в коліні, носком торкається підлоги). Випрямися! Розслаб ноги. Палуба  похитнулася в інший бік, притисни до підлоги ліву ногу. Випрямися. Вдих – пауза, видих – пауза.
Після навчання розслабленню ніг рекомендується ще раз повторити позу спокою.
8
Заняття «Секрети уважності»
  розвиток слухового сприйняття, уваги, уяви,
рухового контролю, елімінація імпульсивності,
зняття емоційного напруження, формування емоційної рівноваги).















Когнітивна вправа «Візуалізація водопаду».
В.п. – сидячи на підлозі. Пропонується уявити водопад. Необхідно розглянути високе блакитне небо, яскраве сонце, вершини гірських хребтів і величезну лавину води. При цьому тіло повинне відчути прохолоду гірської води, тисячі найдрібніших бризок на обличчі і запах свіжості. Вуха можуть почути шум падаючої води і стук каменів.
Гра «Ковпак ти мій трикутний»
Створити коло. Психолог виголошує по одному слову з фрази:
«Ковпак ти мій трикутний,
трикутний мій ковпак.
А якщо не трикутний,
то це не мій ковпак».
Потім фраза повторюється дитиною, але коли їй  випадає говорити слово «ковпак», його замінюють жестом (легке ляскання долонькою по голові). Потім фраза повторюється ще раз, але при цьому жестами замінюються вже два слова: «ковпак» (легка ляскання долонькою по голові) і «мій» (показати рукою на себе). При повторенні фрази втретє замінюються жестами три слова: «ковпак», «мій» і «трикутний» (трикутник зображується руками).
Вправа «Що чути?»

Вихідне положення – сидячи на підлозі. Інструкторові необхідно підготувати декілька однакових наборів коробочок, заповнених різними матеріалами (пісок, крупа, скріпки, паперові кульки і ін.), які при струшуванні  створюють різні шуми. Дитина  із закритими очима прислухається до шуму однієї з коробочок, яку трясе психолог, потім перебирає свої коробочки і знаходить аналогічну.
9
Розвиток творчого мислення, рефлективності мислення .


     Гра «Домалюй»
1) Використовуючи подані геометричні фігури, учню дається завдання намалювати тварину; 2) учню дається завдання домалювати картинку; 3) перед учнем незакінчений шедевр живопису. Завдання вгадати що хотів намалювати автор, домалювавши картину.
    «Слово навпаки»
Психолог вимовляє слово з кінця, завдання учня «прочитати», тобто сказати його правильно. Наприклад: ЛІТС – СТІЛ. Слова: СІН, ДЯР, АРГ, МІД, АСОК, ОТІЛ, ГІНС, АВОРД, РІВД, АМИЗ, ПЕТС… (завдання можна дати в письмовому вигляді).
       «Анаграми»
     Учню пропонуються анаграми (слова, в яких переставлено букви). Завдання учня відтворити ці слова, не викидаючи і не додаючи нових букв. Приклад слів: еноб, раяі, упкс, итрг, укср, еравшн, ркдети, ашнррі, едатьл, акемра, окамднри, ивнсвоко, отгрвіял, офмрлуря, ахарткре. Після закінчення можна спитати яким шляхом учень розв’язував завдання і чи знайшов він закономірність.
10
Розвиток креативності, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язків. «Назви відмінність», «Гра на встановлення причинно-наслідкових зв’язків».
     «Назви відмінність»
       Учню показується або пропонується малюнки двох предметів. Завдання: знайти якомога більше відмінностей між предметами. Приклади слів: шафа і магнітофон; телевізор і собака; земля і автомобіль; квітка і малюнок.
    «Гра на встановлення причинно-наслідкових зв’язків»
    Завдання: скласти декілька речень (2-3), за допомогою яких зв’язати два незв’язаних між собою речення так, щоб вийшло оповідання. Приклади речень: білка, що сиділа на дереві, впустила шишку…вантажівка не прийшла вчасно в автопарк. Собака погнався за куркою… школярі не змогли поїхати на екскурсію.
11
Розвиток творчої уяви, аналітико-синтетичного мислення.
«Модифікація предмета»
Обирається будь-який предмет, відомий учню. Ставиться запитання, які допомагають учню модифікувати предмет: як по-новому можна використати цей предмет? Що для цього треба спростити? Чим треба ускладнити? Що збільшити? Що необхідно перевернути? Що – об’єднати?
«Креативний директор»
Необхідно назвати якомога більше предметів, які об’єднують у собі дві задані ознаки. Наприклад: ЯСКРАВИЙ ЖОВТИЙ: кульбабка, світло, іграшка, светр, лампа, сонце…
Варіанти завдань: пухнастий зелений; прозорий голубий; сильний добрий; дзвінкий гучний.
12
Розвиток швидкості розумових процесів  «Мозкова гімнастика»,
Гра «Домалюй»
1) Використовуючи подані геометричні фігури, учню дається завдання намалювати тварину; 2) учню дається завдання домалювати картинку; 3) перед учнем незакінчений шедевр живопису. Завдання вгадати що хотів намалювати автор, домалювавши картину.
«Мозкова гімнастика»
Учню дається завдання швидко закінчити речення: у чобота завжди є…(пара); перший місяць зими - …; у нашій країні не живе…; у дерев завжди є…; пора року - …; секретне слово - …; миші дуже люблять…; зимою вода перетворюється…; сухий виноград називають…
13
Розвиток критичного мислення, мовлення, вміння висловлювати
«Продовж казку»
За поданим початком скласти продовження казки.
«Числові ряди»
Учню пропонується погратись з числами. А точніше, з числовими послідовностями. Числова послідовність – це ряд чисел, на перший погляд, нічим не пов’язаних між собою. Але якщо уважно придивитись чи порахувати, можна виділити певну закономірність. Наприклад: 2, 4, 6, 8 – кожне наступне число отримується додаванням 2 до попереднього. Спробувати самостійно встановити наступні числа в кожному ряду.
«Четвертий - зайвий».
Учню з поданих слів необхідно вилучити зайве і пояснити, чому саме те чи інше поняття він обрав.
14
Розвиток логічного мислення, процесу узагальнення.
«Знайди правильну відповідь»
Всередині фігур за певними принципами групуються фігури. Слід обрати правильний і найточніший варіант опису певної групи фігур з наведених прикладів.
1)     Завдання: вибери підпис до картинки з наведених нижче прикладів. 1. У спільній частині фігур знаходяться всі чорні і маленькі чотирикутники. 2. У спільній частині фігур знаходяться всі чорні або маленькі чотирикутники.
2)     У першому квадраті подано зафарбовані кола, в другому – великі фігури. 1. У спільній частині квадратів знаходяться всі зафарбовані та великі круги. 2. У спільній частині квадратів знаходяться всі зафарбовані або великі круги.
Є два квадрати. У першому розміщено прізвища учнів 6-го класу, які мають високий рівень знань. У другому – прізвища спортсменів цього класу. 1. Порахуйте кількість спортсменів та відмінників. 2. Порахуйте кількість спортсменів або відмінників.
«Домалюй»
1) Використовуючи подані геометричні фігури, учню дається завдання намалювати тварину; 2) учню дається завдання домалювати картинку; 3) перед учнем незакінчений шедевр живопису. Завдання вгадати що хотів намалювати автор, домалювавши картину.
«Аналогія»
Підібрати з наведених прикладів потрібне слово. Приклади: ніж – залізо = стіл - … виделка, дерево, стілець, скатертина; дерево – гілка = рука - … топор, палець, нога, рукавиця; м’яч – футбол = шайба - …бокс, волейбол, хокей, теніс; потяг – вагони = кінь – поїзд, кінь, овес, віз; ранок – вечір = ділення - … додавання, ділення, множення, віднімання, дільник; музика – глухий = картина – художник, пензлик, око, сліпий.
15
Підсумкове заняття з розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви

«Шифровка»
Дитині дається шифр тих букв, при відтворенні яких він робить помилки, наприклад, пари змішуються букв:
- "Д" - ↓ "б" - ↑
- "П" -// "т" -///
- "З" - в†ђ "е" - в†’
Шифр ​​демонструється на дошці деякий час, потім дошка закривається. Дитина повинна списати в зошит пропозиції, "проблемні" букви в яких замінені шифром.
«Постав запитання»
Завдання: необхідно скласти питання, за допомогою яких можна поєднати два предмета. Приклади пар слів: банка – річка, вогонь – рукомийник, шляпа – міст, лінійка – книга, олівець – замок, солома – телевізор.
Вправа «Не пропусти рослину»

Гравці сідають у коло та уважно слухають слова, які говорить ведучий. Щоразу, коли серед слів трапиться назва рослини, діти мають встати та одразу сісти знову.
Варіанти слів: дорога, тигр, береза, літак, пшениця, троянда, змія, дуб, лялька, гриб, школа, шипшина, ромашка, рама, дім, машина, малина, тополя, потяг, мурашка, ваза, гвоздика, цвях, музей, театр, гра, верба, іволга, горобець, баобаб, каштан, пальма, намет, кіно, кенгуру, ківі, хокей, місто, собака, банан, волошка, глечик, молоко, тюльпан, гарбуз, теремок, ліс, ялинка, сосна, дорога, книга, мистецтво, музика, осика, балет, капці, паркет, плющ, кульбаба, мімоза.


Вправа «Закінчи речення»
Ведучий кидає м’яч та говорить початок речення. Дитина, яка зловила м’яч, має закінчити речення й повернути м’яч ведучому. І так далі. Дитина, яка двічі не змогла закінчити речення, вибуває з кола та уважно стежить за продовженням гри.
Варіанти речень:
Лимон кислий, а цукор…
Собака гавкає, а кіт…
Уночі темно, а вдень…
Трава зелена, а небо…
Узимку холодно, а влітку…
Усі їдять ротом, а слухають…
Уранці ми снідаємо, а вдень…
Пташка літає, а змія…
Човен плаває, а машина…
Ти дивишся очима, а дихаєш…
У людини дві ноги, а у собаки…
Узимку йде сніг, а літом…
Ти читаєш очима, а пишеш…
В Україні говорять українською, а в Англії…
Балерина танцює, а піаніст…
Дрова пиляють, а цвяхи…
Співак співає, а будівельник…
Композитор пише музику, а музикант…
16
Розвиваючі вправи: розвиток причинного мислення
«Підбери слово»
Підібрати будь-яке слово до поняття з другого стовпчика таким чином, щоб був такий самий зв’язок, як у першому стовпчику. Приклади: слово – речення; буква - ?; риба – окунь; птах - ?; проза – поезія; оповідання - ?; проза – оповідання; поезія - ?; повість – глава; книга - ?; день – ніч; лівий - ?; вузький – широкий, тонкий - ?..
Гра «Чаклун»
Учню дається завдання поетапно удосконалювати названий предмет, додаючи до нього нові функції і поєднуючи з іншим предметом. Наприклад: ОКУЛЯРИ. Прикріпити до карти місцевості, до газети, до журнального столу. Предмети для «модернізації»: ДИВАН, СТІЛ, ЛАМПА.
17
Підвищення усвідомлення власної значущості, цінності:
«Про корисність та шкідливість емоцій», «Намалюй свій страх»,
«Про корисність та шкідливість емоцій»
Чи бувають почуття корисними або шкідливими? Підлітку пропонується заповнити табличку: емоція, її користь, її шкідливість. Дослідження обраного почуття.
«Намалюй свій настрій»
Учню пропонується намалювати свій настрій, вибравши ті кольори, якими найточніше він міг би передати свої відчуття зараз. Після закінчення – аналіз малюнка.
«Намалюй свій страх»
Підлітку пропонується намалювати на аркуші паперу свій страх. Можна використовувати будь-які образи, кольори. Бажано підписати малюнок, вигадати йому назву. Чому саме це ти намалював? Важко було малювати малюнок? Коли ти зараз дивишся на свій страх, які почуття емоції в тебе виникають? Що ти хочеш зробити з малюнком?
«Валіза»
Учню дається завдання уявити, що він збирається у далеку подорож і йому необхідно покласти особисті якості, які, на його погляд, знадобляться йому у подальшому житті.
18
Заняття : «Секрети уважності»
 (розвиток  слухового сприйняття, уваги, уяви,
рухового контролю, елімінація імпульсивності, зняття емоційного напруження, формування емоційної рівноваги).
Когнітивна  вправа «Візуалізація великих об’єктів»
Пропонується візуалізувати будинок, квартиру, вулицю. Для цього необхідно уявити  себе тим, хто відчиняє двері заходить в квартиру. Запропонуйте дитині  сконцентруватися на деталях фурнітури, штор, картин і так далі.  Потім необхідно повернутися назад і ретельно досліджувати зовнішній вигляд будівлі.
Вправа «Ритм» 
Психолог  задає ритм, відстукуючи його однією рукою, наприклад «2-2-3» (на початку освоєння дається зорове підкріплення — дитина  бачить руки, а в процесі освоєння поступово переходить лише до слухового сприйняття, тобто із закритими очима). Потім пропонується повторити ритмічний малюнок правою, лівою рукою, двома руками одночасно (ляскання  або удари перед собою), комбінований (наприклад, «2» — правою рукою, «2» — лівою рукою, «3» — одночасно двома. Можна завдання ускладнити, попросивши дитину повторити даний ритм у зворотному порядку.
     Вправа «Зайве слово»

Вихідне положення — сидячи на підлозі. Інструктор пропонує дітям з групи слів (можна на картках) вибрати зайве, не відповідне за значенням:  тарілка, чашка, стіл, чайник;  червоний, синій, красивий, жовтий, сірий;  багато, чисто, мало, наполовину;  вчора, сьогодні, вранці, післязавтра;  кома, крапка, тире, займенник;  старий, високий, молодий, літній, юний. (Можна використовувати програмовий матеріал підручників).
Релаксація «На  лісовій  галявині» з використанням музичних засобів.
Спробуйте уявити себе на лугу... Над вами ясне блакитне небо... Ви лежите у високій траві і дивитесь на небо... Кругом вас — аромат квітів.., дзвенять комахи, кружляють метелики. Ви — відпочиваєте.., ви чуєте звуки лугу.., ви відчуваєте енергію землі... Світить ясне сонце, теплі промені торкаються вашого обличчя, ваших рук.., тепло розходиться по всьому вашому тілі. Кожна клітинка вашого тіла наповнюється енергією і поновлюється. Відпустіть вашу уяву, спостерігайте за тим, як всередині вас енергія землі поєднується з енергією неба. Відчуйте, як в вас поєднуються енергії землі, повітря та сонця.
Відчуйте те місце в тілі, де енергія землі поєднується з енергією неба.
Відчуйте це місце в собі. Запам'ятайте цей стан, — він буде давати вам силу, енергію. Вона буде супроводжувати вас. Ви завжди зможете до неї звертатися.
Коли будете готові, попрощайтеся з образом. На рахунок від 5 до 1 ви відкриєте очі, але відчуття залишаться. 5, 4, 3, 2, 1 — стисніть руки в кулаках, сильно потягніться —- вперед і вгору — і повільно відкривайте очі...
По виході з образу торкніться того місця в своєму тілі, де в вас поєднувалися різні енергії. Що це за місце вашого тіла?
19
Розвивальне заняття: «Із другом легше в світі жити, але й дружити треба вміти» -  (зняття емоційного напруження, встановлення емоційної рівноваги розвиток самосвідомості).
 Когнітивна вправа  «Візуалізація людини
      Дитині пропонується уявити  образ  знайомої    людини.                                                                                                           Для цього необхідно сконцентрувати увагу на її обличчі і ретельно вивчити кожну деталь. Потім подумки наблизитися до людини, віддалитися, подивитися на нього праворуч, ліворуч, ззаду і спереду.
Гра - інтерв’ю «Що значить вірний товариш?» 
Питання для обговорення:
«Чиє у  тебе справжній друг ?»;
«Скільки ти його знаєш?»
«Чим він займається?»
«Які риси його характеру тобі подобаються?»
«Які  риси характеру тобі не подобаються?»
«Чи вважаєш ти його своїм найкращим другом?»
«Що значить вірний товариш?»
Арт-терапевтична вправа «Товариш». Бесіда за малюнком.
Попросити дитину намалювати  свого товариша в  минулому, тапер, та майбутньому.

Релаксація «В парку біля озера».
Закрийте очі. Уявіть себе в парку біля озера. Там стоїть колесо огляду. Колесо з різнокольоровими кабінками повільно обертається. Оберіть собі одну і стежте за нею очима. Обертається колесо — опускається повільно кабінка. Стоп. Повільно розплющіть очі і подивіться у низ.
20
Виявлення уявлень щодо себе, активізація самосвідомості  «Якщо пташка, то яка?», «Мій світ», притча.
«Якщо пташка, то яка?»
Учню пропонується придумати асоціації, які б характеризували його: якщо пташка, то яка саме? Тварина? Квітка? Пора року? Чому?.. обговорення завдання.
«Мій світ»
1)     намалювати на аркуші себе. Де на цьому аркуші буде твоя мама? Близькі? Друзі? Вороги? Твоє минуле? Майбутнє? Твоя мрія?
2)     Подивитись на свій «світ». Ти задоволений ним? Яким би він міг бути, якби його «намалювати» інакше?
3)     Що б тобі хотілось змінити?
Притча про метелика
У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість.
Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: «Я упіймаю метелика і у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руках метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я притисну щільно кулак, роздавлю метелика, й розкривши долоню скажу що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак і метелик вилетить живий і неушкоджений, і скажу що наш великий мудрець помилився».
Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, живий метелик чи мертвий, той відповів: «Все в твоїх руках!».
21
«Вчуся мислити позитивно» -  встановлення емоційної рівноваги,  розвиток  адекватної самооцінки та самосвідомості, формування навичок позитивного мислення.
Когнітивна вправа «Візуалізація троянди, що розпускається» 
Дитину просять уявити троянду, яка росте у чарівному саду. Побачити, як вона розпускається під променями ласкавого сонця, уявити,  як пелюстки  рози вмиваються вранішньою чистою росою,  спробувати побачити на пелюстках цієї рози  прозорі краплини ранішньої роси. Відчути запах квітки, спробувати подумки торкнутися її пелюсток, відчути, які вони на дотик.


Метафорична казка «Звіздар». Бесіда за темою казки.
Звіздар
Один звіздар мав звичку  кожного вечору  виходити з дому  та споглядати зірки. Якось , гуляючи околицею свого міста, полинувши  подумки далеко в небеса, він ненавмисно провалився в колодязь. Потрапивши у таку халепу, звіздар здійняв сильний галас і плач. Почувши крик, якийсь перехожий прийшов йому на допомогу  і сказав: "Ти прагнеш роздивитися те, що знаходиться далеко  на небі, а  того, що відбувається на землі  не помічаєш?"
Ця байка  вчить нас, захоплюватися не лише недосяжними речами,але й помічати прекрасне і позитивне навколо себе .
Вправа – релаксація  «Чарівний мішечок». 
Психолог обговорює з дитиною, який у неї настрій, що вона відчувають на даний момент. Потім пропонує скласти в чарівний мішечок усі негативні емоції (злобу, образу, сум тощо) і викинути його. А з іншого чарівного мішечка взяти позитивні емоції, які захоче дитина, а потім намалювати їх.
22
«Світ моїх захоплень та інтересів» -   встановлення емоційної рівноваги, актуалізація візуальних, аудіальних, кінестетичних відчуттів,  формування прагнення до самосвідомості та самопізнання.
Когнітивна вправа «Візуалізація переміщення». 
Запропонуйте дитині уявити себе в будь-якому місці земної кулі. Для цього необхідно відчути себе у легкому польоті  над Землею, уявити тепло сонячних променів та  подих вітерця, помічати запахи і звуки.
Арт-терапевтична  вправа « Мій герб»
Попросити дитину зобразити свій герб або символ, який відображає найхарактерніші  властивості особистості дитини.
Релаксація «Вогонь і лід»
Вправа містить у собі чергування стану  напруги і розслаблення всього тіла. Вправа виконується лежачи. По команді "вогонь" -  починаються інтенсивні рухи всім тілом. Плавність і ступінь інтенсивності рухів кожна обирається  довільно. По команді "лід" дитина  застигає у позі, в якій їх застала команда, напружуючи до межі все тіло. Кожна команда виконується декілька раз. Тривалість та інтенсивність обох команд – довільні.
23
«Подорож у світ казки» - встановлення емоційної рівноваги, актуалізація візуальних, аудіальних, кінестетичних відчуттів, розвиток творчих здібностей.
Арт-терапевтична вправа «Ілюстрації».
Дитині запропоновано створити малюнок або колаж на тему: «Казкові, фантастичні герої.». Придумати свою власну історію даного героя.
Мотив – "Прекрасна квітка".
Прийміть зручне положення. Спробуйте прислухатися до свого тіла і поступово розслабитися... Спробуйте уявити собі, що ви – прекрасна квітка...
Ви – прекрасна квітка і ростете назустріч сонцю...
Ви – прекрасна квітка...
Відчуйте себе квіткою: відчуйте своє стебло; відчуйте своє листя.
Відчуйте, як ваше листя ворушиться під подихом вітру.
Відчуйте, як на ваше листя падають промені сонячного світла.
Відчуйте, як у вашому листі енергія сонця перетворюється в енергію життя. Відчуйте свій хлорофіл. Відчуйте, як енергія життя розтікається по листю, по жилах, по стеблу, по коренях.
Відчуйте свої корені. Які у вас корені? Якої глибини сягають ваші корені? На яку ширину вони простягаються?
Відчуйте самі кінчики своїх корінців: якого вони кольору?
Відчуйте, як вони розсувають грудки землі, продовжуючи рости.
Відчуйте., як ваші корені вбирають вологу, мінеральні елементи, поживні речовини.
Відчуйте силу і енергію землі. Відчуйте, як енергія, поживні речовини підіймаються по коренях, по жилах – у стебло, в листя.
Ви – прекрасна квітка...
Відчуйте, як всередині вас енергія землі з'єднується з енергією неба.
Відчуйте, як в вас поєднуються енергія землі, енергія повітря, енергія сонця.
Відчуйте те місце в тілі, де енергія землі поєднується з енергією неба.
Відчуйте це місце в собі.
Запам'ятайте цей стан – він буде давати вам енергію, силу.
Запам'ятайте цей стан; візьміть з собою цю енергію. Вона буде супроводжувати вас. Ви завжди зможете до неї звертатися.
Коли будете готові, попрощайтеся з образом, стисніть руки в кулаках, сильно потягніться – вперед і вгору – і повільно відкривайте очі...
По виході з образу:
— Торкніться того місця в своєму тілі, де у вас поєднувалися різні енергії.
— Що це за місце вашого тіла?
24
Формування позитивної установки на майбутнє, усвідомлення значущих рис характеру, окреслення кола цінностей, які формують поведінку .
«Мета»
Психолог пропонує учню визначити 10 основних цілей, які він має реалізувати в наступному році.
Що ти зробиш спочатку? Що ти будеш мати, якщо виконаєш усе, що спланував? Що треба зробити для реалізації цілей? Хто має допомогти тобі?
«Мої цілі. Мій ідеал»
«Зверху аркуша напиши 3 цілі, яких хочеш досягти. Розділи аркуш на 4 частини. У першу колонку по вертикалі запиши ім’я людини, героя, на яку хочеш бути схожим. У 2-гу колонку запиши всі риси його характеру, що спадуть на думку. 3 і 4 колонки – «позитив» і «негатив». Постав знаки «+» чи «-» навпроти кожної риси залежно від того, якою ти її вважаєш: гарною чи поганою. Тепер порахуй яких рис більше. Що ти думаєш з цього приводу? Чи впевнений ти, що хочеш бути схожим на свого героя? Чи допоможуть риси, написані в таблиці, досягти поставлених цілей? Чи треба щось змінити? Що для цього необхідно зробити?»
«10 подій»
Описати 5 найкращих подій у житті. П’ять найгірших подій. Питання психолога: як ти вважаєш, чому ці події відбулися? Твоє ставлення до цих подій? Чи хотілося б тобі, щоб ці події відбулися знову?
25
Вправи на підвищення усвідомлення власної значущості, цінності
«Я-висловлювання, Ти-висловлювання»
Підлітку пояснюється значення Я-висловлювань та Ти-висловлювань. Пропонується перетворити фрази з Ти-висловлювань на Я-висловлювання.
«Побачити себе по-іншому»
«Уяви, що твоє тіло оточує який-небудь колір, який для тебе символізує впевненість. (Який це колір? Чому саме він?) Пізніше, коли ти опинишся в реальній ситуації, знову уяви біля себе цей колір. Нехай він допоможе тобі почувати себе впевнено».
«Я через 10 років»
«Уяви собі, що минуло вже 10 років. Ти змінився… змінилося твоє життя. Розкажи зараз про себе так, як би ти розповідав про свою особистість, якщо б минуло 10 років».
26
«Краса людини – це  і досконалість її тіла,  і сила волі» - формування уміння дотримуватися певних правил, контролювати власну діяльність, розвиток саморегуляції, зняття м’язової напруги.


















Когнітивна вправа «Візуалізація геометричних фігур»
Запропонуйте дитині уявити коло (квадрат, трикутник і т.д.), потім подумки змінити його розмір, колір, форму, обертати навколо своєї осі, віддалити і наблизити фігуру.

Гра  «Біля вогнища»

Запропонувати дитині  сісти  на килим навколо уявного "багаття" і виконати  відповідну команду психолога. За командою (словесної інструкції)
"жарко"-  відсунутися від "вогнища",
"руки замерзли" - простягнути руки до "багаття",
 "ой, який велике багаття" - встати і махати руками,
 "іскри полетіли" – поплескати  в долоні
"багаття приніс дружбу й веселощі" - взятися за руки і ходити навколо уявного "багаття".
Гра «Море хвилюється…»

Запропонувати дитині  інтенсивно рухатися по кімнаті, приймаючи різні пози. Психолог  вимовляє лічилку:
Море хвилюється - раз!
Море хвилюється - два!
Море хвилюється - три!
Морська фігура - замри!
Діти завмирають в одній із поз. За командою : "відімри!"  гра триває далі.
Релаксація «Золота рибка» з використанням музики
Дитині пропонується  сісти зручно,  опущені руки з’єднати  долонями за спиною. Закрити  очі. Уявити  себе біля моря, біля чистої прохолодної води. Тиша. Хвилі ледь-ледь хлюпочуться біля берега. А у воді рибки плавають. Вода така прозора, що всіх рибок видно. Серед них є і золота., Попросіть дитину уявити, як виглядає золота рибка. Розплющіть очі.
27
Тематичне заняття: «Нових друзів май, старих не забувай» - розвиток уваги, пам’яті, формування самосвідомості та навичок ауторелаксації.
Візуалізація «Чаша доброти»  
    Психолог пояснює: «Сядьте зручно, закрийте очі. Уявіть перед собою свою улюблену чашку. Подумки наповніть її до країв своєю добротою. Уявіть поруч іншу, чужу чашку, вона порожня. Відлийте в неї зі своєї чашки доброти. Поруч ще одна порожня чашка, ще і ще. Відливали зі своєї чашки доброту в порожні. Не шкодуйте! А зараз подивіться в свою чашку. Вона порожня, повна? Додайте в неї своєї доброти. Ви можете ділитися своєю добротою з іншими, але ваша чашка завжди буде залишатися повною. Відкрийте очі. Спокійно і впевнено скажіть: "Це я! У мене є така чашка доброти!"
Метафорична казка «Дикі кози та пастух»
     Дикі кози та пастух
     Пастух вигнав своїх кіз на пасовище. Коли він побачив, що вони пасуться там разом з дикими, то  увечері всіх загнав у свою печеру. На другий день на вулиці  розігралася негода. Пастух не зміг вивести усіх кіз на луг. Він доглядав за ними в печері, але  своїм козам він давав значно менше ніж чужим. Своїх кіз він годував лише для того, щоб ті не померли з голоду. Для того, щоб приручити  до себе диких кіз, пастух  годував їх до схочу.
        Негода вщухла і пастух  знову погнав  усіх кіз  на пасовище.  Дикі кози кинулися в гори і втекли. Пастух почав їм докоряти за невдячність: « Доглядав я за вами  якомога краще, а ви мене і  покинули!».
      На це кози йому відповіли: "Через це ми  тебе і остерігаємося: ми тільки вчора до тебе прийшли, а ти за нами доглядав краще, ніж за своїми власними тваринами. Адже, коли  до тебе прийдуть інші, то ти  доглядатимеш їх краще ніж нас.»
Релаксація « У аквапарку»
Заплющіть очі. Відведіть руки назад і складіть за спиною у «замочок». Зведіть лопатки. Повільно прогинайте спину назад. Зупиніться. Станьте рівно. Розслабте м’язи. Уявіть себе в аквапарку. Багато свіжого повітря й води. Простежте очима за уявним водоспадом. А тепер ви опускаєтесь водяною гіркою. Зупиніться. Повільно розплющіть очі. Сідайте на місця. Повільно переведіть погляд угору, вниз, потім навпаки. Повторіть тричі. Заплющіть із силою очі (на рахунок 3), розплющіть їх і подивіться вниз.
28
Розвивальне заняття: «Пізнаю свій внутрішній світ» - встановлення емоційної рівноваги, актуалізація візуальних, аудіальних, кінестетичних відчуттів, формування самосвідомості та самопізнання.
Візуалізація  «Місце де мені найкраще»
Дитина повинна уявити місце, де б їй було найкраще на даний момент. Варто звернути увагу на наступні деталі:
Що це за місце?
Як воно виглядає ?
Хто іще знаходиться у цьому місці на даний момент?
Які почуття викликає у дитини дане місце?
Арт-терапевтична вправа «Бажання».
Психолог просить дитину намалювати  місце, де б вона хотіла побувати на даний момент.
Релаксація «Дерево, що розгойдується»
Психолог пропонує  дитині уявити себе деревом. Подумати що це за дерево. Коріння - це ноги, стовбур - тулуб, крона - руки і голова. Ось подув вітер, і дерево плавно розгойдується - нахиляється вправо і вліво (3-5 разів), вперед і назад.  Під час виконання рухів необхідно прагнути дотримуватися  ритмічності дихання. В результаті виконання даної  вправи посилюється діяльність внутрішніх органів, покращується еластичність нижніх  відділів легень, кровообіг головного мозку.
29
Формування відповідального ставлення до себе, свого життя і навколишнього світу,
Я та інші.
«Намалюй свій настрій»
Учню пропонується намалювати свій настрій, вибравши ті кольори, якими найточніше він міг би передати свої відчуття зараз. Після закінчення – аналіз малюнка.
«Валіза»
Учню дається завдання уявити, що він збирається у далеку подорож і йому необхідно покласти особисті якості, які, на його погляд, знадобляться йому у подальшому житті.
«Мій портрет у променях сонця»
Психолог просить відповісти на запитання: «Чому я заслуговую на повагу?» наступним чином: намалювати сонце, у центрі сонячного кола написати своє ім’я чи намалювати свій портрет. Потім уздовж променів написати усі свої чесноти, усе гарне, що учень про себе знає. Намагатися, щоб променів було якнайбільше. Обговорення.
30
Розвивальні вправи на розвиток навичок поведінкової та емоційної саморегуляції
«Я – очима іншими»
«Опиши, як тебе бачать (і що про тебе думають): твоя мама, вчителька, сусід, твій товариш, бабуся, «той, хто мені подобається». Як на твою думку, чому саме таке враження ти справляєш на оточуючих?»
«Мені в собі не подобається…»,
Учню пропонується закінчити речення: «Мені в собі не подобається…» чи все з того, що ти написав, хотілося б змінити? Чому? Чи робив ти спроби працювати над собою? А тепер заміни те, що не подобається, на бажане. Що, на твою думку, необхідно зробити у реальному житті, щоб стати кращим?
«Я буваю різним»
Моделюється програвання різних ситуацій за допомогою міміки, жестів: ситуації гніву, роздратованості, нестриманості тощо.
Потім підліток пояснює, як він звик долати неприємні почуття; знайомиться з методами саморегуляції.
31-34
Повторна діагностика пізнавальних процесів та  емоційних станів.
35
Узагальнення роботи, окреслення майбутніх перспектив – бесіда.
«Я – в минулому, я – зараз»
Підлітку пропонується намалювати на двох різних аркушах паперу малюнки: «Я – в минулому», «Я - зараз».
Після закінчення вправи – обговорення: чи відрізняються малюнки між собою? Чим? Які кольори переважають у малюванні? Чому? Чи задоволений ти своїм теперішнім станом?
«Мої цілі. Мій ідеал»
«Зверху аркуша напиши 3 цілі, яких хочеш досягти. Розділи аркуш на 4 частини. У першу колонку по вертикалі запиши ім’я людини, героя, на яку хочеш бути схожим. У 2-гу колонку запиши всі риси його характеру, що спадуть на думку. 3 і 4 колонки – «позитив» і «негатив». Постав знаки «+» чи «-» навпроти кожної риси залежно від того, якою ти її вважаєш: гарною чи поганою. Тепер порахуй яких рис більше. Що ти думаєш з цього приводу? Чи впевнений ти, що хочеш бути схожим на свого героя? Чи допоможуть риси, написані в таблиці, досягти поставлених цілей? Чи треба щось змінити? Що для цього необхідно зробити?»
Релаксація «Пляж» з використанням музики
Запропонуйте дитині лягти, закрити очі і уявити, що вона лежить на теплому піску. Ласкаво світить сонечко й зігріває його. Віє легкий вітерець. Дитина відпочиває, слухає шум прибою, спостерігає за грою хвиль і танцями чайок над водою. Нехай прислухається до свого тіла. Відчує позу, в якій лежить.
Запропонуйте дитині  змінити свою позу так, щоб було максимально зручно, щоб вона була максимально розслабленою. Нехай запам'ятає образ, який виник у її уяві. Потім потрібно потягнутися, зробити глибокий вдих і видих, відкрити очі, повільно сісти і акуратно встати.



Список використаної літератури:

1.     Бажутина С.Б., Воронина Г.Г., Булах И.П. Практическая психология в вузе и школе. – Луганск: Янтарь, 2000. 113с.
2.     Марасанов Г.И. Социально-психологический тренинг. 4-е изд., испр. и доп. – М.: Когито – Центр, 2001. – 251 с.
3. Фопель К. Психологические группы: Рабочие материалы для ведущего: Практическое пособие / Пер. с нем., 3-е изд., стер. – М.: Генезис, 2001. – 256 с.
4. Баришполь С.В. Посібник практичного психолога: психодігностика, тестування, розробки уроків психічного розвитку. – Х.: Вид.група «Основа», 2009. – 267 с.
5.     Сіткар В.І. Психологічний практикум для школярів // Практична психологія та соціальна робота, № 8, 2006.
6.     Матюгин И.Ю. Как развить память и внимание вашего ребенка. Книга для детей и их родителей / И.Ю.Мтюгин. М. – РИПОЛ классик, 2010. – 112с.
7. Практикум з психології. Навчальний посібник / укладачі: Г.М.Дубчак, Н.Г.Рудюк. – Чернівці: Рута, 2006. – 360с
8. Колупаєва А.А.  Діти з особливими потребами та організація навчання Видання доповнене та перероблене: наук. –метод. Посіб./А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук.,К.:  Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. - 273с. – (Серія «Інклюзивна освіта»)
9.  Туріщева Л.В.  Увага! Особливі літи. – Х.: Вид.група «Основа», 2010. – 128с. – (Серія «Тренінги у педагогічній практиці»).
10.  Туріщева Л.В.  Діти з особливостями розвитку, у звичайній школі/ Автор – укладач Л.В. Туріщева. – Х.: Вид.група «Основа», 2012.
11.  Практикум по арт-терапии / Под ред. А.И. Копытина. – СПб.: Питер, 2001. – 448 с.: ил. – (Серия « Практикум по психологии»).



4 коментарі:

  1. Цікавий матеріал з маловідомої, але дуже важливої, на жаль, актуальної на сьогодні, проблеми.

    ВідповістиВидалити
  2. Автор видалив цей коментар.

    ВідповістиВидалити
  3. Чудова програма! Очевидно, що людина, яка укладала програму має пракичний досвід роботи психолога (дуже чітко прописана структура занять, діагностичні методики та розвивальні вправи). Якщо доведеться в діяльності зіштовхнутися з проблемою розвитку пізнавально-психічних процесів учнів та попередження виникнення психоемоційних порушень особистості - обов"язково скористаюся даною програмою! Дякую!

    ВідповістиВидалити
  4. Оксана Стародубцова
    Робота автора заслуговує на увагу. Програма корекційно - розвивальної роботи для учнів з особливими потребами має на меті надати допомогу учням з особливими потребами в повноцінному психічному та особистісному розвитку. Ліна Анатоліївна уміло поєднала різноманітні прийоми та методи, вдало дібрала діагностичні вправи. Впевнена, що дана програма буде використана в роботі практичних психологів. Бажаю успіхів у професійнвй діяльності!

    ВідповістиВидалити